Главная » Статьи » Мои статьи

Використання проектної технології на уроках української мови і літератури та у позакласній роботі в контексті розвитку творчої особистості


  

Використання проектної технології на уроках
української мови і літератури та у позакласній роботі
в контексті розвитку творчої особистості

Загальновідомий платонівський афоризм, що «суцільна неосвіченість-не найбільше зло: накопичення погано засвоєних знань ще гірше» став для мене підґрунтям для нового підходу в навчання і вихованні учнів. У Національній доктрині розвитку освіти та інших нормативних документів ставиться завдання оновлення змісту освіти та навчально-виховного процесу. Він повинен будуватися відповідно до потреб особистості та індивідуальних можливостей дітей, зростання їхньої самостійності і творчої активності, що в кінцевому результаті повинно зміцнити демократичні основи громадянського суспільства і прискорити його розвиток.
Аналіз сучасної педагогічної літератури навів мене на думку, що ці зміни неможливі без застосування на уроках і в позакласній роботі інтерактивних технологій, які ґрунтуються на діалозі, моделюванні ситуації вибору, вільного обміну думками, авансуванні успіху. Тобто навчання має підпорядковуватися не повідомленню матеріалу й перевірці знань, а виявленню досвіду учнів щодо викладеної вчителем інформації.
Потребувала змін й режисура уроку. На ньому, на мою думку, учні не тільки слухають розповідь учителя, а співпрацюють з ним в діалозі, висловлюють свої думки, діляться інформацією. Педагог лише пропонує свою точку зору з позиції наукового знання, а не змушує учня схилятися до своєї думки. Розвиваючи критичне мислення школярів, навчаючи здатності самостійно аналізувати інформацію, вміння бачити помилки або логічні порушення у тверджені партнерів, аргументувати свої думки, змінювати їх, якщо вони неправильні, прагнути пошуку оптимальних рішень тощо.
Є безліч шляхів формування критичного мислення школярів. Але впевнена, що найголовніше: зміст і методичне забезпечення шкільної освіти не повинні привчати їх до «єдино правильних істин», до одновимірного бачення світу. Отже, провідною формою роботи з дітьми на уроках та в позаурочний час обрано метод проектів.

Таким чином, актуальність і перспективність мого досвіду визначається практичністю його напрямку. Використання різноманітних форм проектної технології в навчально-виховному процесі є підґрунтям розвитку творчої й пізнавальної активності учнів, їхнього компетентнісного рівня в контексті зазначених цілей і завдань нашої співпраці.
Творчі ж доробки, наведені у цьому досвіді, мають цінність для організації навчальної діяльності та виховної роботи, як для молодого вчителя, так і для досвідченого. Звичайно ж, із урахуванням особливостей своїх вихованців, бажання самовдосконалюватися, їхнього творчого потенціалу тощо.

Мета: створення інтерактивної моделі навчання і виховання та науково-методичного забезпечення духовно розвиненої, цілісної компетентної особистості, патріота і громадянина, орієнтованого на активність і відповідальність дій у демократичному суспільстві, що діє на основі принципу суб’єктної активності та авторської позиції; принципу діалогічної взаємодії з людиною і суспільством; принципу творчого освітнього середовища.

Гіпотеза: активне впровадження проектної технології через впровадження авторської програми в навчально-виховний процес; виховання творчої особистості, орієнтованої на самоосвіту і саморозвиток, що доречно використовує набуті знання й навички для творчого розв’язання проблем; організація дослідницької роботи з кінцевим результатом створення продукту особистої творчості; розвиток життєвих компетентностей, що соціально затребувані суспільством, необхідні учням як повноправним громадянам нової держави.

Завдання:
– сприяти формуванню в учнів мовленнєвої компетентності і комунікативних навичок;
– прищепити учням уміння користуватися дослідницькими прийомами: збирання інформації, аналіз з різних точок зору, висування гіпотез, уміння робити висновки;
– поглибити і поширити знання учнів у краєзнавчому напрямку;
– розвивати самоосвітню компетентність;
– намагатися досягати створення учнем продукту особистої творчості як результату попередніх надбань;
– розвивати творчі здібності учнів;
– вдосконалювати усне і писемне мовлення учнів;
– мотивувати розвитку ініціативи, самостійності, організаторських здібностей учнів;
– розвивати навички співпраці;
– формувати життєві та навчальні компетентності;
– сприяти розвитку ефективного спілкування дітей;
– розв’язувати питання громадянської культури учнівської молоді.

Ідея досвіду: розвивати мовленнєву компетентність учнів засобами проектних технологій через формування ціннісних орієнтирів, потреби у духовно-естетичному самовдосконаленні та творчій самореалізації учнів, сприяти розвитку громадянської культури і відповідальності, готовності до компетентнісної участі в житті суспільства

Нормативно-правову базу досвіду складають наступні документи в галузі освіти: Закон України «Про освіту», Закон України «Про загальну середню освіту», Програма «Освіта. Україна ХХІ століття», «Національна доктрина розвитку освіти України в ХХІ столітті», «Національна програма виховання дітей та учнівської молоді», Концепція громадянської освіти України.

Теоретичну основу досвіду становлять ідеї І. Д. Беха з концепції виховання особистості, психологічна концепція Л. Виготського щодо культурно-історичного розвитку людини, теорія П. Гальперіна про поетапне формування розумових дій, психо-лінгвістичні погляди їхнього послідовника О. Леонтьєва, наробки І. Г. Сороки з оргацізації колективно-творчої діяльності учнів, Т. Г. Бутівської з розвитку життєвої компетенції, О. Пометун з інтерактивних технологій виховання і навчання, В. Іванчука з питань формування громадянської культури учнівської молоді в процесі навчання, І. Г. Єрмакова з проблем життєтворчості особистості.

Сутність досвіду визначається розрізненням двох видів діяльності: проектування і дослідження. Зрозуміло, що дослідження виявляє те, що вже існує, а проектна діяльність створює новий продукт, тобто передбачає планування, аналіз, пошук, реалізацію, результат (замислив → спроектував → здійснив). Метою проектного навчання для мене є не засвоєння суми знань і не проходження освітніх програм, а реальне використання, розвиток та збагачення власного досвіду учнів та їхнє уявлення про світ. Доречним буде навести вимоги до проекту і алгоритм складений нами в процесі співпраці. Ознайомити з типами проектної діяльності моїх вихованців.

Технологія досвіду передбачає розгляд проектної діяльності як засобу реалізації особистісно орієнтованого підходу до освіти. Метод проектів дозволяє формувати всі групи компетентностей. Проектування синтезує в собі елементи пізнавальної, ціннісно-орієнтаційної, перетворювальної, професійно-трудової, комунікативної, навчальної, теоретичної і практичної, ігрової діяльності. Виконання проектів передбачає інтеграцію знань з різних областей науки і мистецтва, є одним влучних із методів інноваційного інтерактивного навчання шляхом самоорганізації та самоосвіти учнів.

Вимоги до проекту

– проект розробляється з ініциативи учнів, але тема може бути запропонована й учителем. Тема для всього класу може бути однією, але шляхи її реалізації в кожній групі можуть бути різними:
– проект варто робити значущим для найближчого й опосередкованого оточення учнів;
– Робота з проектом має дослідницький характер, моделює роботу в науковій лабораторії й тому необхідно розробити апарат дослідженн, обґрунтувати його;
– Проект педагогічно значущий, тобто учні у процесі його здійснення здобувають нові знання, будують нові відносини, опановують загальнонавчальні вміння;
– Проект заздалегідь сппланований, сконструйований спільними зусиллями вчителя й учнів, але в той же час у міру його розгортання допускаються гнучкість і зміни;
– Проект рекламується в рамках класу, паралелі, школи з метою підвищення мотивації учнів у його реалізації, розгортається його спільна значущість;
– Проект реалістичний, має визначену практичну значимість, зорієнтований на можливості учнів; припускається широке розмаїття тем



Підстави для вибору тематики проекту можуть бути різні, її назва пропонуються як мною, так і самими учнями.

Елементи педагогічної технології
Інформаційні проекти в нашій діяльності спрямовані на збирання інформації про який-небудь об’єкт, явище, на ознайомлення учасників проекту з цією інформацією, її аналіз і узагальнення фактів. Зазначу, що такі проекти потребують добре продуманої структури, можливості систематичної корекції у ході роботи над проектом. Структуру такого проекту можна позначити таким чином: мета проекту, його актуальність; методи отримання (літературні джерела, засоби масової інформації, бази даних, у тому числі й електронні, інтерв’ю, анкетування тощо) та обробки інформації (її аналіз, узагальнення, зіставлення з відомими фактами, аргументовані висновки); результат (стаття, реферат, доповідь, відеофільм); презентація (публікація, в тому числі в електронній мережі, обговорення у телеконференції). Надбанням на цій ниві є низка проектів про життя і творчість видатного уродженця міста Макіївки Олександра Ханжонкова. Яскравим показником є продукти цих інформаційних проектів: стіннівка «Життя присвячую кінематографу», електронний варіант «Сімейного фотоальбому Олександра Ханжонкова», електронні презентації «Вшанування пам’яті Олександра Ханжонкова на батьківщині», «Дні Ханжонкова в Макіївці», повідомлення «Акторські перлини Макіївки», на матеріалі яких розроблено відкрите заняття за авторською програмою факультативного курсу з розвитку мовлення «Історія міста Макіївки».
Інформаційні проекти можуть бути органічною частиною дослідницьких проектів, їхнім модулем.
Дослідницькі проекти потребують добре обміркованної структури, визначеної мети, актуальності предмета дослідження для всіх учасників соціальної значущості, продуманості методів, у тому числі експериментальних методів обробки результатів. Вони повністю підпорядковані логіці дослідження і мають відповідну структуру: визначення теми дослідження, аргументація її актуальності, визначення предмету й об’єкта, завдань і методів, визначення методології дослідження, висування гіпотез розв’язання проблеми і визначення шляхів її розв’язання.
Перлиною такої проектної діяльності є наробки моєї учениці Левашової Наталії. Початком такої плідної співпраці була її перемога на міському й обласному етапах Всеукраїнського конкурсу учнівської творчості «Об’єднаймося ж, братимої” у номінації «Література». Результатом її участі в інформаційно-дослідницькому проекті «Жінки у драмі кохання Шевченка» стало написання есе за зазначеною темою, яке отримало таку високу оцінку. Далі учениця, використовуючи отриману теоретичну та методоологічну базу, бере участь у кількох Всеукраїнських конкурсах проектів до 200-річчя від дня народження Миколи Гоголя з роботою «Полемічні аспекти з родоводу й прізвища М. В. Гоголя».
Найвищим досягненням є п’яте місце на Всеукраїнському конкурсі науково-творчих робіт до 200-річчя від дня народження М. В. Гоголя в номінації «Дослідження» (місто Полтава, 2009 рік).
Сприяла закріпленню навичок дослідницької проектної діяльності робота з апробації нового підручника для 12-річної школи, що здійснена мною в 2006-2007 навчальному році. Була розроблена програма дослідження підручника «Українська мова» для 5 класу авторів А. А. Ворон, В. А. Солопенко. Мною використовувалися переважно імперичні методи дослідження: спостереження, експеримент, анкетування, тестування, бесіда. Тести для поточного та тематичного оцінювання учнів, проведені відкриті уроки з максимальним використанням апробованого підручника, анкетування батьків і дітей, здійснений моніторинг якості освіти учнів, зроблені узагальнення, складено остаточний відгук щодо якості підручника. Презентація експериментальної роботи відбулася на обласному семінарі вчителів «Апробація підручників з української мови та літератури». Ця діяльність була відзначена Грамотою управління освіти Макіївської міської ради.

Практико-орієнтовані проекти передбачають чітке визначення результату діяльності з самого початку і орієнтовані на соціальні інтереси учасників (документ, програма, проект закону, словник тощо). Прикладом є викладений вище алгоритм роботи над проектом, який було складено слухачами факультативу з розвитку мовлення «Історія міста Макіївки» під час теоретичного заняття про проектну технологію. Але найкращим надбанням з цього напрямку роботи вважаю розробку та написання авторської програми факультативу на основі краєзнавчого матеріалу, яка зумовлена необхідністю розвитку вільного володіння усним та писемним мовленням учнями. Метою факультативного курсу було визначено виховання любові до рідного міста, бажання більше дізнатися про його історію, людей, які прославили Макіївку.
Найбільш цікавими для дітей є наступні два типи проектів: ігровий та творчий. В ігровому проекті учасники беруть собі визначені ролі, обумовлені характером і змістом проекту. Це можуть бути як літературні персонажі, так і реально існуючі особистості. Імітуються їхні соціальні і ділові стосунки, які ускладнюються вигаданими учасниками ситуаціями. Ступінь творчості учнів дуже висока, але домінуючим видом діяльності є гра. Так результатом участі в загальношкільній колективній творчій справі, присвяченій Великодню у цьому навчальному році стала презентація Великоднього кошика засобами театралізації ті інсценування. Діти під моїм керівництвом написали сценарій, склали загадки, виготовили костюми і здійснили постановку свого твору на сцені.
Не мають детально опрацьованої структури творчі проекти. Вони розвиваються, підпорядковуючись кінцевому результату, прийнятій групою логіці спільної діяльності, інтересам учасників проекту. Вони заздалегідь домовляються про заплановані результати і форму їх представлення – рукописний журнал, колективний колаж, відеофільм, вечір, свято тощо. Пишаюся різноманітністю творчої активності моїх вихованців. У нашій скарбниці з творчого проектування є щорічний традиційний виховний захід «Театральні зустрічі», літературна вітальня щодо вшанування пам’яті почесного громадянина нашого міста Миколи Хапланова, відеопрезентація «Макіївчани у Великій Вітчизняній війні» з розробкою уроку мужності, яка отримала лауреатське звання в обласному етапі конкурсу «65 років Перемоги», портфоліо щодо ділової культури педагога та учня, яке теж стало переможцем у міському конкурсі за зазначеною темою, низка літературних творів, які перемогли у конкурсах різних рівнів. Мої власні друковані роботи творчого та методичного напрямку: стаття «Розвиток творчого потенціалу на заняттях факультативу «Історія міста Макіївки» в журналі «Кредо» № 5, 2010 рік істаття «Скульптор їз нашого міста» в газеті «Макеевский рабочий» від 3 квітня 2009 року. Досягненням творчої проектної діяльності вважаю співробітництво з Малою академією наук учнівської молоді, за що маємо разом із учнями відзнаки різних рівнів.
Отже, проектна технологія використовує всі кращі ідеї традиційної та сучасної методики викладання. Оптимальне поєднання її з іншими методами навчання, поступовий перехід від пасивних форм до активних, дозволяє досягти дітям значних результатів у творчій діяльності, а моє співробітництво з ними приносить не лише задоволення, а й відзначається щирою подякою учнів щодо такої роботи. Результати своїх досліджень, відкриттів ми висвітлюємо на шпальтах міських газет, через справжні журналістські замітки з ґрунтовними, зрілими висновками і досконалим літературним стилем («Вечерняя Макеевка» - «Великими дорогами маленької батьківщини»).

Результативність досвіду і відзнаки моєї діяльності:

2008 р. Левашова Наталя. Перемоець міського етапу Всеукраїнського конкурсу учнівської творчості «Об’єднаймося ж, брати мої»
2008 р. Левашова Наталя. Лауреат обласного етапу Всеукраїнського конкурсу учнівської творчості «Об’єднаймося ж, брати мої»
2008 р. Бессмертна Аліна переможець міського етапу обласного конкурсу «Мій казковий світ»
2008 р. Волгіна Анастасія. Переможець міського етапу Всеукраїнського конкурсу «Моя Батьківщина очима дітей всіх етносів України»
2009 р. Волгіна Анастісія. Переможець міського етапу Всеукраїнського конкурсу шкільних літературних творів «Безсмертний подвиг українського народу» в номінації «Література»
2009 р. Левашова Наталя. Переможець в номінації «Дослідницька робота» конкурсу проектів «Наш Гоголь» міського фестивалю «Сорочинський ярмарок»
2010 р. Бессмертна Аліна. Переможець міського етапу обласного конкурсу учнівської пошукової та творчої роботи «Духовні скарбниці мого краю»
2006 р. Грамота за якісну науково-дослідницьку роботу з апробації підручників
2007 р. Грамота переможця міського конкурсу «Портфоліо як складовий компонент ділової культури педагога та учня» у номінації «Учитель-митець»
2009 р. Подяка за консультаційну допомогу, педагогічну підтримку, професійне сприяння в проведенні пошуково-дослідницької роботи слухачами учнівського наукового об’єднання «Інтелект плюс»
2010 р. Лауреат обласного конкурсу творчих робіт до 65 річниці Дня перемоги у Великій Вітчизняній війні. Урок мужності «Макіївчани у Великій Вітчизняній війні».
Категория: Мои статьи | Добавил: внучка (13.11.2012)
Просмотров: 1345 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Имя *:
Email *:
Код *: